Savezni upravni sud u Nemačkoj danas je presudio da gradovi u toj zemlji mogu da uvedu zabranu vožnje dizel automobila u okviru borbe protiv zagađenja vazduha.To je potez koji će verovatno sniziti vrednost oko 12 miliona takvih vozila na najvećem evropskom tržištu automobila i primorati proizvođače na skupe modifikacije. Analitičari kažu da će odluka suda u Lajpcigu biti od velikog uticaja na oblikovanje tražnje širom Evrope, gde prodaja dizel automobila već mesecima pada usled negativnih reakcija regulatora i zbog sve rasprostranjenijih manipulacija s emisijom gasova među proizvođačima automobila.
Savezni upravni sud u Nemačkoj danas je presudio da gradovi u toj zemlji mogu da uvedu zabranu vožnje dizel automobila u okviru borbe protiv zagađenja vazduha.
Kako ocenjuje agencija Rojters, to je potez koji će verovatno sniziti vrednost oko 12 miliona takvih vozila na najvećem evropskom tržištu automobila i primorati proizvođače na skupe modifikacije.
Analitičari kažu da će odluka suda u Lajpcigu biti od velikog uticaja na oblikovanje tražnje širom Evrope, gde prodaja dizel automobila već mesecima pada usled negativnih reakcija regulatora i zbog sve rasprostranjenijih manipulacija s emisijom gasova među proizvođačima automobila.
Sudski postupak je počeo tako što je prvo nemački ekološki lobi DUH tužio regionalne prestonice Štutgart i Diseldorf kako bi ih prisilio da usklade limite o zagađenju vazduha sa Evropskom unijom, koje su godinama kršile. Niži sudovi su doneli presude u korist lobija za zaštitu životne sredine.
Na te presude su se žalile dve nemačke savezne države Saveznom upravnom sudu u Lajpcigu, zatraživši od njega da odluči da li su zabrane gradskih vlasti za dizel automobile legalne. Sud u Lajpcigu je, međutim, potvrdio presude nižih sudskih instanci.
Rojters dodaje da će zabrana vožnje verovatno uticati na vozila opremljena tehnologijom Evro 5 za kontrolu emisije gasova, kao i na starije modele.
Od 15 miliona dizel automobila koliko ih je bilo na putevima Nemačke prošle godine, oko 2,7 miliona ima motore s najnovijim Evro 6 standardom, koji se primenjuje od septembra 2015. godine za sve nove automobile u prodaji, prema podacima nadzornog tela za motorna vozila KBA.
Nemačkim gradovima će biti potrebno najmanje šest meseci da prerade svoje strategije protiv zagađenja vazduha pre nego što donesu bilo kakvu zabranu, kažu pravni eksperti. U nemačkom udruženju vozača ADAK čak ne očekuje da će bilo kakve zabrane biti uvedene pre kraja godine, dodaje britanska agencija.